Geschreven door Online Department

Het nieuwe Weekendjeweg.nl is nu niet alleen meer een boekingssite, maar staat vol met inspiratie. Er wordt aanvullende informatie gegeven om de bezoeker te helpen bij hun keuze. De belangrijkste verandering is het responsive design. De website herkent met welk apparaat de bezoeker surft en de online ervaring wordt daarop aangepast. Dus ook als onderweg naar een weekendje weg wordt gezocht, kan dit zonder problemen gevonden worden.

Alicia Siffels, manager marketing, services & communications bij Weekendjeweg.nl, vertelt: ‘We bestaan nu 15 jaar en dat is een mooi moment voor een volledige facelift. Vanuit onze passie voor reizen willen we de gast meer inspireren en bedienen op alle apparaten. We blijven ook in 2015 niet stilzitten. We zullen onze website verder optimaliseren en ons aanbod uitbreiden, zodat één online platform ontstaat voor de invulling van alle kostbare vrije tijd.’

Paars en groen

De eerste verandering was dan ook de huisstijl. Marketing- en designbureau Mirakuleus zette een nieuw en fris merk neer dat ook een jongere doelgroep aanspreekt. De vertaling naar het ontwerp van de user interface werd bij Online Department opgepakt door Annelieke. We hebben een eigen digitale huisstijl ontwikkeld, want sommige elementen die je in drukwerk gebruikt, werken online niet, vertelt ze.

‘We hebben veel kleurvoorstellen gedaan. Uiteindelijk hebben we voor paars gekozen, want dat is lekker warm. Je voelt je er thuis. We hadden ook een rode variant, maar rood staat online voor waarschuwingen en errors. Dat was niet de boodschap die we wilden uitstralen. De frisse steunkleur is groen. Er is gekozen voor een rustige achtergrond om content goed naar voren te laten komen’, vertelt Annelieke.

Eerder waren de kleuren van Weekendjeweg.nl blauw en geel, nu is het paars en groen. Een flinke verandering. Dat geldt ook voor de beelden die zijn gebruikt op de website. Omdat Weekendjeweg.nl meer een inspiratiewebsite wordt dan een pure boekingssite, werd gekozen voor inspiratiebeelden. Warmere kleuren, kaarten met voorstellen en niet alleen maar knoppen met ‘boek hier’. Annelieke: ‘Je wordt niet overladen met informatie op het moment dat je op de website komt.’

Copygids voor Weekendjeweg.nl

De informatie wordt uiteraard ook gegeven door middel van artikelen. Het schrijven van nieuwe en unieke content kreeg een centrale plek in het project. Jessie van Online Department schreef om een copygids, de content schrijfwijzer voor Weekendjeweg.nl. ‘Tekst is heel belangrijk in een online ervaring. Daarom is het belangrijk dat je draagvlak creëert voor het belang van de contentwerkzaamheden’, vertelt Jessie. ‘Ik heb iedereen hierin meegenomen door de gids te presenteren aan het hele bedrijf.’

De schrijfwijzer gaat over hele simpele dingen, zoals u versus jij, maar het is ook belangrijk dat de content zo dicht mogelijk bij de kernwaarden van het bedrijf blijft. Doordat Weekendjeweg.nl ook realiseerde dat content heel belangrijk is binnen een inspiratiewebsite werd gekozen om Jessie als coach in te zetten. ‘Het is een groots project. Ook oude content moet omgeschreven worden. Ze veranderen pagina-voor-pagina, dus het is nog een work-in-progress.’

Responsive inspiratiebron

Het toegankelijker maken van de website door het aanpassen van het uiterlijk is maar één antwoord op de vraag ‘hoe help je mensen met het samenstellen van een weekendje weg?’ Hoe bedien je bijvoorbeeld klanten die via een mobiel kanaal binnenkomen, zoals tablet of smartphone? Hoe maak je de ervaring ook voor hen onvergetelijk? Hoe maak je alle formulieren en ook het gehele boekingsproces responsive? Met deze vragen hield Dave van Online Department zich bezig.

‘Het is een uitdagend project, want je moet continu nadenken hoe je de ervaring nog simpeler en intuïtiever kan maken, zeker op een klein scherm als dat van een smartphone’, vertelt Dave. Stel, je hebt een aanbieding waarbij je uit meerdere hotels kan kiezen in combinatie met een diner bij een restaurant. Hoe help je mensen met het kiezen van het leukste, beste of meest populaire hotel? Welke criteria geef je de bezoeker? En hoe zorg je dat de selectie van al het aanbod hetzelfde verloopt, zodat je bijvoorbeeld hotels en bungalows met elkaar kan vergelijken?

Omdat het creëren van een goede responsive ervaring complex is, werkt Online Department met interactieve prototypes. Dave: ‘Ik werkte intensief samen met de IT mensen en marketingmensen van weekendjeweg.nl. Als UX designer sla je vaak de brug tussen deze twee afdelingen. Het maken van een interactiemodel is bij ons een co-creatieve methode waarbij je continu feedback verwerkt in het prototype. Daarna hebben we een groep mensen uit de potentiële doelgroep uitgenodigd om het prototype op verschillende devices te testen. Het is heel interessant om te zien welke eenvoudige dingen je over het hoofd kunt zien en te leren wat wel en wat niet werkt. We hebben het design direct aangepast op basis van die resultaten.’

Het nieuwe platform zoals het er nu staat, is het beginpunt voor Weekendjeweg.nl. De ervaring wordt gemeten en de cijfers worden gebruikt om de huidige ervaring te verbeteren. Komend jaar moet het platform nog menselijker worden en gaan we meer data analyseren om de de website te optimaliseren. Het antwoord van de nieuwe website op de vraag ‘hoe help je mensen met het samenstellen van een weekendje weg’ is: door responsive te zijn, inspiratie te bieden en de gebruikerservaring menselijker te maken.